W ramach terapii logopedycznej w naszym ośrodku odbywają się zajęcia terapii mowy, a w przypadku osób z brakiem mowy czynnej stosuje się alternatywne metody komunikacji pozawerbalnej /AAC/. Program terapii logopedycznej opracowujemy dla konkretnego ucznia i dostosowujemy do jego możliwości. Zajęcia prowadzone są indywidualnie (jeden na jeden). Stosujemy ćwiczenia relaksacyjne, rozwibrowujące, energetyzujące, oddechowe, słuchowe. Dobór metody uwarunkowany jest konkretnym zaburzeniem u dziecka.
Terapią objęci są wszyscy uczniowie, zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno –Pedagogicznej. Dodatkowo prowadzone są przez logopedów badania przesiewowe, których celem jest określenie stanu mowy i ustalenie indywidualnego planu terapii.
Program terapii obejmuje działania w zakresie:
-
ćwiczeń wstępnych do nauki czytania;
-
ćwiczenia narządów mowy;
-
ćwiczenia manualne i grafomotoryczne;
-
ćwiczenia percepcji słuchowej;
-
ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej.
Do stymulacji systemowej rozwoju mowy wykorzystujemy również techniki Metody Krakowskiej. Należą do nich: program słuchowy, Symultaniczno – Sekwencyjna Nauka Czytania, programowanie języka mówionego i pisanego, rysowanie i pisanie dziennika wydarzeń. Podczas zajęć korzystamy z pomocy przygotowanych przez terapeutów metody krakowskiej, a także przez naszych kreatywnych terapeutów. Bierzemy pod uwagę fakt, iż proces nabywania systemu językowego musi być nieodłącznie związany z aktywnością i kreatywnością dziecka.
W naszym ośrodku odbywają się zajęcia z alternatywnych metod komunikacji. Do zajęć wykorzystywany jest sprzęt, który umożliwia nawiązanie aktu komunikacji osobom niemówiącym lub słabo mówiącym. Pracujemy z dziećmi na różnego rodzaju komunikatorach, specjalistycznych myszkach i klawiaturach komputerowych, które umożliwiają najmniej sprawnym korzystanie z komputera. Jedną z propozycji pomocy (pośród metod AAC – wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się) jest Program Językowy Makaton – system gestów i symboli graficznych. Makaton nie odkrywa czegoś nowego, ale wykorzystuje to, co dziecko już zna- proste gesty i rysunki graficzne.
Gesty są formami wspomagającymi słowne porozumiewanie się (są stosowane symultanicznie z mową), służą jako dodatkowy środek, który wzmacnia przekazywany dziecku lub przez dziecko komunikat. Gestom zawsze towarzyszy poprawna, gramatyczna mowa! W Makatonie oprócz znaków manualnych wykorzystywane są również symbole graficzne, z których korzystają osoby, które nie są w stanie wykonać gestu, wskazują wówczas na symbol i w ten sposób sygnalizują swoje potrzeby i zainteresowania.
Gesty i symbole nie są alternatywami wzajemnie wykluczającymi się, mogą być stosowane łącznie lub rozdzielnie lub też mogą być łączone z innymi systemami AAC. Znaki Makatonu są formami, z których można w odpowiednim momencie zrezygnować, kiedy dziecko/dorosły opanuje mowę w stopniu umożliwiającym zrozumiałe porozumiewanie się.
Terapeuci:
„Nauczyciel to ktoś, kto widzi w każdym dziecku wyjątkową osobę i zachęca je do rozwijania jego indywidualnych talentów oraz mocnych stron.”